Gūtmaņa ala ir lielākā grota ne tikai Latvijā, bet arī visā Baltijā. Precīzus alas mērījumus pirmo reizi veica Guntis Eniņš 1972. gadā. Pēc viņa aprēķiniem, alas tilpums ir 500 m3, grīdas laukums 170 m2, bet garums 18,8 m. Ala pie ieejas ir 10 m augsta un 10,6 m plata, savukārt dziļumā tā strauji sašaurinās. Pēc ģeologa Ojāra Āboltiņa domām, alu pirms apmēram 10 000 gadiem sākusi veidot pēcleduslaikmeta ūdens straumju izraisītā sānerozija, bet līdz pat mūsdienām alā norisinās sufozijas procesi — milzu grotu turpina paplašināt no tās izplūstošais spēcīgais avots, līdz ar to domājams, ka Gūtmaņa ala ir viena no vecākajām Latvijas alām. Savu pašreizējo izskatu tā ieguvusi līdz mūsu ēras sākumam. Gūtmaņa ala ir viens no vecākajiem un populārākajiem tūrisma objektiem Latvijā. Pateicoties izdevīgajam ģeogrāfiskajam novietojumam netālu no maģistrālajiem ceļiem un vairākām apdzīvotām vietām (Sigulda, Turaida, Krimulda), Gūtmaņa ala jau vismaz kopš 16. gs. vai vēl senākiem laikiem ir bijusi iecienīts apskates objekts. Par to liecina senie uzraksti alas sienās un biežie apraksti literatūrā jau kopš 18. gs. otrās puses. Zīmīgi, ka 18. gs. beigu aprakstos Gūtmaņa alas nosaukums nav minēts, saucot to vienkārši par alu pie Krimuldas vai Turaidas. Šķiet, ka pirmais, kurš publicēja alas nosaukumu, bija dabas pētnieks Jākobs Benjamins Fišers 1778. gadā, rakstot, ka „Pie Turaidas ir kāda ala, kas sastāv no smilšakmens, kuru sauc par Labo vīru”. Šķiet, ka ar 19. gs. sākumu tika sākts lietot alas nosaukumu latviešu valodā — Gūtmaņala. Daudzpusīgāko alas aprakstu 18. gs. izskaņā publicēja J. B. Fišers sava darba „Versuch einer Naturgeschichte von Livland” otrajā izdevumā un grāfs Ludvigs Augusts Mellīns. Fišers pirmais publicēja alas izmērus, kas vairāk nekā gadsimtu, t. i., līdz pat 20. gs. sākumam ceļoja no vienas publikācijas uz otru. Lai gan vairāki alas aprakstītāji jau iepriekš bija atzīmējuši no alas izplūstošo avotu, Fišers tikai 1791. gadā pirmo reizi norādīja, ka vietējie zemnieki alas avotu izmanto slimību ārstēšanai, uzskatot, ka ūdens dziednieciskais spēks saistīts ar šīs vietas, t. i., alas svētumu, nevis ar ūdens dabiskajām īpašībām. Savukārt Broce 1794. gadā pieļāva, ka pēc zemnieku domām, alas avotā dzīvo kāda labdabīga dievība, tādējādi arī skaidrojot alas nosaukuma — Labais vīrs — izcelsmi. Gan Fišers, gan Mellīns norādīja, ka par avota ūdens izmantošanu zemnieki avotā atstāja ziedojumus — monētas un apģērba gabalus, lai gan, pēc pirmā novērojumiem, 18. gs. beigās šī tradīcija jau sāka izzust. Mellīns savā aprakstā raksturoja arī Gūtmaņa alas sienu gravējumus, minot, ka ceļotāji smilšakmenī skrāpējot savus vārdus, ģerboņus, gadskaitļus un tamlīdzīgus uzrakstus. Pirmo reizi alām veltītajos aprakstos šeit parādās atsauce uz kādu konkrētu gadskaitli, kas atrodams alas griestos un ir apaudzis ar sūnu. Tas datēts ar 1564. gadu. Vēlāk Gūtmaņa alas un citu alu seno uzrakstu pieminēšana kļuva par vienu no tūrisma literatūras tradīcijām. Dažos 19. gs. beigu un 20. gs. sākuma ceļvežos pat ir publicēti gari seno skrāpējumu saraksti. Senākais līdz mūsdienām daļēji saglabātais uzraksts Gūtmaņa alā ir „Anna Magdalena von Tiesenhavsen Anno 1677”. Pateicoties Gūtmaņa alas popularitātei, ir saglabājušies daudzi tās zīmējumi. Senāko attēlu autori ir J. K. Broce (1794, 3 zīmējumi), J. V. Krauze (1795), G. G. Kīzerickis (1813) un V. Z. Stavenhāgens (1866). Gūtmaņa ala mūsdienās nav iedomājama bez leģendas par Turaidas Rozi, tomēr šīs leģendas rašanās attiecināma tikai uz 19. gs. Interesanta parādība, kas raksturo visas slavenās Siguldas apkārtnes alas, ir gandrīz pilnīgs ar šīm alām saistīto teiku trūkums. 20. gs. sākuma tūrisma ceļvežos vairākkārt publicēta teika par lībiešu virsaiti Ridaigu jeb Ridaugu, kas ieracis klintī savu neuzticīgo sievu, kuras asaras kļuvušas par avotu un izskalojušas alu. Domājams, ka šī teika saistīta ar tautiskās atmodas laiku, kad bija īpaša interese par Latvijas „zelta laikmeta” vēsturi un seno pirmskristietības mitoloģiju. Interese par senajiem cilšu virsaišiem pieder pie šīs kustības, un arī teika par lībiešu virsaiti Ringaldu radās šādu procesu rezultātā. Par Gūtmaņa alu pierakstīta vēl kāda teika, kas tūrisma literatūrā nav publicēta. Tajā stāstīts par milzi, kura nestā akmens vietā radusies Gūtmaņa ala. Iespējams, ka no iepriekš aplūkotajām šī ir vienīgā ar Gūtmaņa alu tradicionāli saistītā teika. Tai ir tradicionāls sižets, un par labu tam, ka tā pastāvējusi mutvārdu tradīcijā, liecina tas, ka šādi teksti nav publicēti tūrisma literatūrā.
„Vecos laikos bijis liels milzis, kas gāja un nēsāja akmeņus apkārt. Reiz viņš nesa ļoti lielu akmeni, bet piekusa. Akmens izkrita un iegāja ļoti dziļi zemē. Tur viņš sāka plēsties un plēsties, kamēr izplētās tik liels, ka virs zemes ļoti liels kalns palika. Akmeni saskaldīja un kalnu nolīdzināja. Tā radās Gūtmaņa ala.” (Latvijas Folkloras krātuve (LFK) 884, 5911. Pier. Rasma Šteinerte, Bērzmuižas pmsk., 1936) 2) „Lībiešu virsaitis Ringalds jājis karā. Mājās viņš atstājis skaistu sievu, piekodinādams, lai tā uzticīgi gaidot viņu pārnākam no kara. Sieva gaidījusi, gaidījusi un tomēr kļuvusi neuzticīga. Kad vīrs atgriezies, sieva visu rūgti nožēlojusi un lūgusi piedošanu. Bet Ringalds nav piedevis. Viņš licis sievu dzīvu ierakt zemē. Tur pazemē viņa raud vēl tagad joprojām nožēlošanas asaras. Avotiņā pārvērtušās, tās iztek zemes virsū. Šis avotiņš tecēdams ar laiku izskalojis Gūtmaņa alu.” (LFK 1860, 2619. Anna Īvena Siguldā, 47 g. v.; pier. J. A. Jansons, LFK 4. zin. eksp., 1950.; Laime, 2009)
Satur informāciju no projekta:
Added by
www.latvijas-pilskalni.lv, www.senvietas.lv un hillforts.eu izveidotājs un uzturētājs.